Dagbok del 1 från Thailand

Då var man hemma igen, har varit en väldigt lugn och skön resa. Jag har skrivit dagbok medan vi har varit borta så tänkte dela med mig av den. Kommer dela in det på 2 dagar för blir så väldigt mycke att läsa annars.

Fredag och Lördag 10-11 April

Frida stiger upp kl 06.00 för att hinna städa och packa innan vi ska åka. Hon hinner det + att hämta ut ett paket från posten, jag är imponerad! Vi åker kl 10.15 från hennes lägenhet lite nervösa inför om vi ska komma med eller om vi är lurade. Vi checkar in och vi blir genast mycket lugnare. 14.30 lyfter planet och vi tycker det är skönt att vi har raden för oss själva. Flygvärdinnorna kommer och delar ut matsedlar, vi får välja mellan 2 olika sorters mat, det är helt otroligt tycker vi + att maten var god. Vi kunde knappt sova på planet så resan kändes väldigt lång men vi var pigga när vi landat och längtade efter att komma till hotellet. Taxiresan som vi hade hört skulle ta 2 timmar tog 4, vi var väldigt less.
Då taxichauffören äntligen hittade till vårt hotell fick vi ett väldigt bra mottagande men de hittade först inte vår bokning så vi fick panik. Allt löste sig och vi fick då träffa vår egna butler som vi hade tillgång till dygnet runt.
Då kom en bil som såg ut som en golfbil och körde oss bort till vårat rum.
Rummet var jättefint och vi hade egen pool, dusch och badkar ute på vår altan. Vi gick ut för att gå en sväng och insåg då att vi hamnat någonstans där det knappt fanns något, vi kände oss lite besvikna och bestämde då att vi skulle ligga vid vår pool den dagen. Det var väldigt skönt.
Kvällen vart väldigt lugn och vi la oss tidigt för att orka upp dagen därpå.

Söndag 12 April

Väckaren ringde kl 08.00 och vi var helt slut så vi snoozade fram till halv 9. Vi gick och åt frukost och den var väldigt god, en klassisk amerikansk frukost + mycket mer. Hela dagen låg vi vid den stora poolen. Det var kokhett så vi badade mest. Under dagen gick hotellpersonalen och delade ut kalla blöta små handdukar och även melonbitar. Servicen var helt otrolig. Vi kände oss lite obekväma för kändes så konstigt.

På kvällen hade vi bestämt oss för att åka till Hua Hin och gå på en marknad och för att äta middag. Middagen var en katastrof, vi fick vänta väldigt länge och sen var min mat vidrig. Var okryddad kyckling och pasta i någon sorts soppa. Bara av att se maten försvann aptiten, jag vågade däremot inte beställa något nytt så jag tänkte att jag skulle äta av min mat i alla fall, jag hann två tuggor innan jag ser att på kycklingbiten jag tänkte stoppa i munnen sitter det kvar benbitar, så äckligt. Frida var då snäll och delade med sig av sin vegetariska pasta. Den var god men det var inte mycket mat. Vi gick till marknaden istället och tittade runt. Fanns inte så mycket så vi hoppades på att hitta mycket i Bangkok istället. Vi hade bestämt tid med samma taximan kl 22.00 och mycket riktigt så stod han där. Han skjutsade oss fram till hotellet där en liten bil stod och väntade för att köra oss den bit de var till hotellrummet.

När vi kom in märkte vi att de hade varit och städat för andra gången den dagen. De hade bäddat upp sängen, dragit ner persiennerna och ställt in nya vattenflaskor. Vi blev väldigt paffa och kunde bara konstatera att service var kanon. Vi lägger oss efter en lång dag som varit intressant.

Måndag 13 April

Det var Thailands nyårsafton och vår butler hade varnat oss om att man skvittrar ner folk med vatten då. Vi låg vid poolen och vid kl 14.00 bröt det ut, först kom en hel parad som spelade musik och som undrade om man ville ha färg på sig (också en rutin vid firandet). På våra solstolar låg vi och tittade på, på allt som hände. Det blev lekar och ett stort vattenkrig. De slängde ner folk i poolen, slängde hinkar med vatten på bilar och personer som gick förbi, ja de tog till och med till brandslangen och sprutade vatten. På kvällen var vi på Thailändsk nyårsmat, var buffé och uppvisningar. För första gången fick vi god mat.

Den kvällen är första kvällen vi ser några djur. Bland annat satt en ganska stor groda ute vid vår dusch så vi kastade godispastiller på grodan för att han skulle flytta sig, inget hände så Frida började slänga vatten på en ödla som satt ute på väggen istället. Det resulterade i att ödlan halkade och Frida fick dåligt samvete.

Tisdag 14 April

Vi vaknar och syster berättar då att hon haft mardrömmar om grodor, stackare! Vi har insett att vi är i paradiset. Poolen ligger intill havet och det fläktar skönt samtidigt som glassmannen cyklar omkring och säljer glass.

Vi badar och solar hela dagen. På afton tar vi oss en promenad åt andra hållet och hittar både matställen och massagebodar. Vi hamnade på massage, det var inte vad vi tänkt oss men bra i alla fall. Vi hade utsikt över havet undertiden och vi fick mycket ananas att äta. De skickade till och med, med en påse ananas. Mums vad gott.