bortglömt

Då var det måndag igen, känns som jag varit dålig på att uppdatera mig nu men jag har helt ärligt glömt bort min blogg. Jag har jobbat och sysslat med annat.

I fredags jobbade jag mellan 11-20, det var kvällsöppet där jag jobbar. Det var roligt men eftersom jag inte hade jobbat på två veckor så kändes de som jag var ganska ringrostig. Efter ett tag gick det i alla fall bra vilket var tur eftersom att det var väldigt mycket folk. Sedan gick jag hem till Linnea för att träffa några tjejkompisar, det var riktigt trevligt förutom att jag inte vet om jag var så social för ja var så trött.

Sedan på lördagen var det superfint väder så jag och Sofia gick en runda på stan och njöt av en mjukglass, efter jag lämnat Sofia åkte jag till blomsterlandet för att köpa lite nya blommor. Jag gjorde ett litet blomsterarrangemang att ha utanför dörren.

Igår fick vi främmande av Andreas, Theresa och Theo. Vi grillade kött och åt det tillsammans med potatisklyftor,sallad och sås. Till efterrätt blev det varma hallon tillsammans med glass. Mums

Dagbok del 2 från Thailand

Onsdag 15 April

Vår sista dag på hotellet Evason. Det blev en dag med mycket sol och bad. Vi försökte tänka oss in att det är snö och kallt hemma men det gick inte nå bra. Kändes alldeles för avlägset.

Den kvällen prövade vi på fotmassage och det var jätteskönt, när de sen såg att vi hade solat lite för mycket den dagen gick de bara utanför sin bod och tog ett blad från en Aloe Vera växt som de sen gnuggade in på vår hud. Vi tyckte det var snällt och en aning häftigt.

På vägen tillbaka stannade vi och åt på ett mysigt ställe för att sen gå vidare och leta reda på någon taxi. När vi kom till ett ställe där de hade taxi fick vi komma in bakom allt för att prata med taxigubbarna. Vi kom fram till att ägaren måste ha varit påtänd men det gick i alla fall att boka en taxi till 09.15 dagen därpå.

Vi gick tillbaka till vårt rum och började packa. Jag som hade sett en mini- ödla inne på morgonen var lite rädd och spanade runt. Självklart ser jag en ödla längst upp i taket. Efter det höll vi utkik och tro det eller ej men Frida ser då en spindel i taket ovanför vår säng. Vi lägger  oss inhägnade av nätet runt sängen och kommer överens om att ha ena sänglampan på eftersom att de rör sig mer då de är mörkt. Jag somnar men vaknar halv 3 av att Frida tar upp mer än halva sängen. Hon är fortfarande vaken och rädd för spindeln. Men vi släcker lampan då i alla fall och somnar.

Torsdag 16 April

Vi stiger upp och gör oss klar för avfärd. Vi ska åka taxi i 4 timmar till Bangkok. När vi åkt ungefär halvvägs stannar taxibilen för att tanka och när han kommer ut ur affären har han köpt varsin vattenflaska åt mig och Frida, vi tyckte det var väldigt snällt så vi bjöd han på salta lakritspastiller men det såg inte ut som han tyckte dom var så goda. Tror han svalde ner dom  bara.

Väl i Bangkok så åkte vi till ett köpcentrum som heter Mbk och där finns det 2000 affärer. Var väldigt små affärer och allt var väldigt hoptryckt så var inte lätt att hitta något. Blev dock en klocka för mig och en väska för Frida. När vi var less där så tog vi en tuk tuk och det var bland det värsta vi varit med om. Var redan 36 grader ute i skuggan och sen när han brummade iväg så kom alla avgaser från bilarna på oss också, det var olidligt varmt och kändes så äckligt. Vi tyckte bättre om de färgglada taxibilarna som hade luftkonditionering. När vi komme tillbaka till hotellet för att duscha så märkte jag att jag hade låst in min nyckel så kom inte in i väskan, jag åkte ner till receptionen och berättade vad som hade hänt så han sa att han skulle skicka någon. Efter ett tag kom det en som skulle knippsa av mitt lilla dagbokslås, jag och Frida brast i skratt för han hade med sig en väldigt stor bultsax i jämförelse till hur litet låset var. Eftersom det inte hade blivit så mycket affärer bestämde vi oss för att gå på en nattmarknad som bara var en bit från hotellet. Det fanns inte mycket där heller men vart ett par sköna slappa mjukisar i alla fall.

Fredag 17 April

Sista dagen i Thailand, den här dagen skulle det solas hade vi tänkt. På hotellet hade dom pool på taket så vi var där ute redan kl 9. Vi hann inte vara där så länge innan det kom en kille dit upp som jag kände stirrade på oss väldigt mycket, efter ett tag märkte Frida det också och vi tyckte det var lite jobbigt. Men det fortsatte bara och sen börjar han gå fram och tillbaka nedanför våra fötter för att sedan sätta sig på en stol vänd mot oss och fortsatte titta. Jag som hade glömt min kamera gick och hämtade den för att ta lite kort på utsikten från taket, när jag står och tar kort passar han på att gå till Frida och fråga hur det var med henne, hon som inte tyckte om situationen svarade bara yeah. Vi bestämde oss då för att gå ner på vårt rum ett tag så han skulle fatta vinken. När vi sen gick upp 30 minuter senare så ser vi att han har tagit våra platser där våra handdukar ligger, då blir vi rent utav både arg och lite rädd så vi går direkt ner igen. Panik över att våra soltimmar tickar iväg. Vi börjar gå mot en park istället för att sola där men när vi pratar med ortsbefolkningen om vägen så tycker dom inte att vi ska gå dit och sola + att vi inte hittade så vi tog en taxi tillbaka bestämda att killen inte skulle få förstöra mer. När vi kom tillbaka var klockan 2 och han var borta, vi fick njuta av solen fram till 5 då det var dags att packa ihop och åka bort till flygplatsen.

Vi var väldigt tidiga men kändes skönt eftersom att vi då kunde sitta lugnt och bara vänta. Men när det bara var en timme kvar till att flyget skulle gå så började jag känna att jag tyckte de var konstigt för det vara bara jag och Frida + massa kineser. En som jobbar på flygplatsen ser oss och undrar vad vi ska med för flyg, vi säger det och hon börjar springa samtidigt som hon säger att vår gate har ändrats. Vi får verkligen panik och springer till andra sidan flygplatsen där vi nu skulle vara. När vi kommer fram inser vi att vi hade blivit oroliga i onödan för det var fortfarande 20 minuter kvar innan dom öppnade vår gate.

Lördag 18 April

När vi landade i Köpenhamn sa dom i ett meddelande att planet till Stockholm väntade på oss, Frida blev uppstressad och ville springa men jag hade skavsår och sa ifrån och gick istället. Vi gick igenom första kontrollen där de tog min alkohol som jag hade köpt på taxfree, den var fortfarande i återförslutningsbara påsen och jag hade ju inte en chans att hinna checka in den på planet så vi vart lite sura på gubben men fortsatte till nästa kontroll som var passkontrollen. Väl där frågade vi vilken gate det var vi skulle till men vi förstod inte ett ord danska så Frida pratade engelska istället och då sa gubben -men kan inte du svenska, Frida blev lite sur och sa -jo men jag fattar inte danska så han sa då lite surt vårt gatenummer på engelska och vi gick snabbt vidare. Vi kom dit vi skulle lämna ifrån oss våra biljetter då Frida inser att hon glömt handbagaget i första kontrollen. Hon fick springa och jag stod kvar och väntade. Väl på planet var vi både lite sura och uppjagade.

Vi landade i Stockholm och det känns så bra, Fridas väska var den första som kom ut på rullbandet, yes tänkte vi men vi förstod ganska snabbt att min väska inte hade kommit med. Vi fick gå och göra en anmälan om det och fick veta att väskan skulle komma med planet kl 14.00. På aftonen ringde det på och min väska hade äntligen kommit.

Dagbok del 1 från Thailand

Då var man hemma igen, har varit en väldigt lugn och skön resa. Jag har skrivit dagbok medan vi har varit borta så tänkte dela med mig av den. Kommer dela in det på 2 dagar för blir så väldigt mycke att läsa annars.

Fredag och Lördag 10-11 April

Frida stiger upp kl 06.00 för att hinna städa och packa innan vi ska åka. Hon hinner det + att hämta ut ett paket från posten, jag är imponerad! Vi åker kl 10.15 från hennes lägenhet lite nervösa inför om vi ska komma med eller om vi är lurade. Vi checkar in och vi blir genast mycket lugnare. 14.30 lyfter planet och vi tycker det är skönt att vi har raden för oss själva. Flygvärdinnorna kommer och delar ut matsedlar, vi får välja mellan 2 olika sorters mat, det är helt otroligt tycker vi + att maten var god. Vi kunde knappt sova på planet så resan kändes väldigt lång men vi var pigga när vi landat och längtade efter att komma till hotellet. Taxiresan som vi hade hört skulle ta 2 timmar tog 4, vi var väldigt less.
Då taxichauffören äntligen hittade till vårt hotell fick vi ett väldigt bra mottagande men de hittade först inte vår bokning så vi fick panik. Allt löste sig och vi fick då träffa vår egna butler som vi hade tillgång till dygnet runt.
Då kom en bil som såg ut som en golfbil och körde oss bort till vårat rum.
Rummet var jättefint och vi hade egen pool, dusch och badkar ute på vår altan. Vi gick ut för att gå en sväng och insåg då att vi hamnat någonstans där det knappt fanns något, vi kände oss lite besvikna och bestämde då att vi skulle ligga vid vår pool den dagen. Det var väldigt skönt.
Kvällen vart väldigt lugn och vi la oss tidigt för att orka upp dagen därpå.

Söndag 12 April

Väckaren ringde kl 08.00 och vi var helt slut så vi snoozade fram till halv 9. Vi gick och åt frukost och den var väldigt god, en klassisk amerikansk frukost + mycket mer. Hela dagen låg vi vid den stora poolen. Det var kokhett så vi badade mest. Under dagen gick hotellpersonalen och delade ut kalla blöta små handdukar och även melonbitar. Servicen var helt otrolig. Vi kände oss lite obekväma för kändes så konstigt.

På kvällen hade vi bestämt oss för att åka till Hua Hin och gå på en marknad och för att äta middag. Middagen var en katastrof, vi fick vänta väldigt länge och sen var min mat vidrig. Var okryddad kyckling och pasta i någon sorts soppa. Bara av att se maten försvann aptiten, jag vågade däremot inte beställa något nytt så jag tänkte att jag skulle äta av min mat i alla fall, jag hann två tuggor innan jag ser att på kycklingbiten jag tänkte stoppa i munnen sitter det kvar benbitar, så äckligt. Frida var då snäll och delade med sig av sin vegetariska pasta. Den var god men det var inte mycket mat. Vi gick till marknaden istället och tittade runt. Fanns inte så mycket så vi hoppades på att hitta mycket i Bangkok istället. Vi hade bestämt tid med samma taximan kl 22.00 och mycket riktigt så stod han där. Han skjutsade oss fram till hotellet där en liten bil stod och väntade för att köra oss den bit de var till hotellrummet.

När vi kom in märkte vi att de hade varit och städat för andra gången den dagen. De hade bäddat upp sängen, dragit ner persiennerna och ställt in nya vattenflaskor. Vi blev väldigt paffa och kunde bara konstatera att service var kanon. Vi lägger oss efter en lång dag som varit intressant.

Måndag 13 April

Det var Thailands nyårsafton och vår butler hade varnat oss om att man skvittrar ner folk med vatten då. Vi låg vid poolen och vid kl 14.00 bröt det ut, först kom en hel parad som spelade musik och som undrade om man ville ha färg på sig (också en rutin vid firandet). På våra solstolar låg vi och tittade på, på allt som hände. Det blev lekar och ett stort vattenkrig. De slängde ner folk i poolen, slängde hinkar med vatten på bilar och personer som gick förbi, ja de tog till och med till brandslangen och sprutade vatten. På kvällen var vi på Thailändsk nyårsmat, var buffé och uppvisningar. För första gången fick vi god mat.

Den kvällen är första kvällen vi ser några djur. Bland annat satt en ganska stor groda ute vid vår dusch så vi kastade godispastiller på grodan för att han skulle flytta sig, inget hände så Frida började slänga vatten på en ödla som satt ute på väggen istället. Det resulterade i att ödlan halkade och Frida fick dåligt samvete.

Tisdag 14 April

Vi vaknar och syster berättar då att hon haft mardrömmar om grodor, stackare! Vi har insett att vi är i paradiset. Poolen ligger intill havet och det fläktar skönt samtidigt som glassmannen cyklar omkring och säljer glass.

Vi badar och solar hela dagen. På afton tar vi oss en promenad åt andra hållet och hittar både matställen och massagebodar. Vi hamnade på massage, det var inte vad vi tänkt oss men bra i alla fall. Vi hade utsikt över havet undertiden och vi fick mycket ananas att äta. De skickade till och med, med en påse ananas. Mums vad gott.

Älskar dig!

Tänkte skicka en hälsning till Emil, hoppas du får det bra hemma, Älskar dig.
Vi hörs under tiden.
PussPuss

Hinner hon?

Nu sitter jag här tillsammans med min syster i hennes lägenhet och det är mindre än ett dygn kvar innan vi åker. Jag är inte förvånad att hon inte packat och hon hävdar bestämt att hon ska göra det imorogn men jag vet att hon gör så så jag oroar mig inte. Mamma och pappa ni kan också vara lugna. Hon planerar också att städa hela lägenheten imorgon bitti med allt från att torka kökslådor till att skura golven. Vi åker hemifrån klockan tio. Vad tror ni, hinner hon?

Idag var det första gången jag reste själv och jag måste säga att det gick väldigt bra + att jag fick mig hem till henne. Vi har ätit en god middag ikväll bestånde av stekt lax, keso och grönsaker.

Kommer troligen inte bli något uppdaterande medans vi är borta så jag önskar er alla en glad påsk!

Positiv dag:D

Idag har varit en bra dag. har hänt många saker som känns positiva. Bla att Emil får jobba nu fram till i höst och sen får dom se hur det blir. En annan sak som är kul är att jag vart tillfrågad om jag vill börja jobba extra på twilfit idag, det vill jag ju självklart så nu kan ni träffa mig på Twilfit, cubus och kanske på candys eller jula:) vi får se om det blir på alla ställen, det lär jag nog inte hinna men vi får se vad det blir av allt detta.

Ytterligare en annan sak som jag vart lite lättad över är att jag pratade med en som sitter i styrelsen angående Sixten, hon tyckte jag kunde fortsätta ha han ute så nu kommer jag ha det till i maj i alla fall, då får vi se om jag måste ta in honom igen men i så fall får vi ta det problemet då igen.

Nu var nog det mesta fixat innan vi åker. väskan är så gott som packad och jag känner att jag har ganska stor kontroll. Känns skönt, att bara tänka att man befinner sig i Thailand om 3 dagar är underbart.

Här är en länk om ni vill se hur vi kommer bo: http://www.sixsenses.com/gallery/index.php?code_property=EHR&cate=acc

2 dåliga nyheter

Ikväll tror jag att jag bara suttit i telefon med min kära syster, vi har ringt fram och tillbaka till varandra om vad vi ska ha med oss till thailand. men nu är väskan snart packad tror jag i alla fall :D

Emil kom just hem från ett styrelsemöte som lägenhetsföreningen haft, han kom hem med 2 dåliga nyheter.

1. Sigge får inte vara utekatt längre, vet inte hur det kommer gå. Han kommer bli så olycklig. Stackarn
  2. Vi får inte ha vår skoter i garaget längre.

Istället för påskägg så gjorde jag påskpåsar i år, såhär vart dom.

Nå syster hur gick det med spikmattan, sitter den fast på ryggen nu eller??

Söndag

Idag har jag i princip bara fokuserat på skolan, plugga plugga plugga. Matspjälkning,nerver,blodomlopp och hjärnan. Det är tur att det samtidigt är ganska intressant, lättare att lära sig då!

Ikväll fick jag finbesök av Linnea och Sofia men vi gjorde inte så mycket, pratade mest strunt och såg på tv. Var trevligt i alla fall. Är verkligen kul att Sofia flyttar hem igen.

Nä nu ska jag lägga mig så jag inte försover mig imorgon då jag ska åka och ta mitt vaccin.

Godnatt!

Lugn kväll

Nu är det lördag kväll och vi har just kommit hem från Emils föräldrar, vi blev bjudna på mat där och har suttit och spelat spel för att sen se robinson. Blev en lugn och trevlig kväll precis som vi ville ha det.

Pratade med min bror igår och min syster idag, båda bor i Stockholm och de berättade hur fint väder de hade. Att solen sken och att folk gick omkring i shorts. Det känns ganska avlägset här hemma då det snöar och är typ 1 meter snö kvar på marken. Känner mig så less på det så ser verkligen fram emot Thailand som närmar sig.

Känner mig verkligen trött idag så nu ska jag gå och se på tv innan jag somnar.

Bullbak

Idag hade jag tänkt ta sovmorgon men vaknade så klart halv 8, då började jag baka men insåg att jag hade för lite smör, så tog mig en promenad ut i skogen och plockade lite ris för att sedan gå till konsum och handla. Jag fortsatte med mitt bakande när jag kom hem. Vart muffins, picknickkaka och bullar. Blev väldigt många bullar hela 160 stycken :D När jag var färdig med det så började jag städa och Emil hjälpte också till.

Såhär blev riset jag plockade

Dessa fina hjärtan i betong köpte jag igår på Maxi

Nä nu ska jag gå och göra mig klar, får besök av Annie snart :D